System wsparcia studentów w dobie kształcenia zdalnego
System wsparcia studentów kojarzy nam się głównie ze stypendiami i zapomogami. Jednak Załącznik nr 2 do Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, określający szczegółowe kryteria dokonywania oceny programowej, w kryterium 8, przy standardzie jakości kształcenia 8.1 określa: Wsparcie studentów w procesie uczenia się jest wszechstronne, przybiera różne formy, adekwatne do efektów uczenia się, uwzględnia zróżnicowane potrzeby studentów, sprzyja rozwojowi naukowemu, społecznemu i zawodowemu studentów poprzez zapewnienie dostępności nauczycieli akademickich, pomoc w procesie uczenia się i osiąganiu efektów uczenia się oraz w przygotowaniu do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności, motywuje studentów do osiągania bardzo dobrych wyników uczenia się, jak również zapewnia kompetentną pomoc pracowników administracyjnych w rozwiązywaniu spraw studenckich.
W ramach wsparcia oferowanego przez uczelnię warto wyróżnić:
- wsparcie ze strony pracowników administracyjnych - możliwość korzystania z pomocy pracowników dziekanatu lub działu spraw studenckich w trakcie realizacji kształcenia w sposób zdalny jest nieoceniona; może się ona odbywać za pomocą poczty elektronicznej, telefonów bądź dyżurów na komunikatorach wybranych przez uczelnię (np. w Teamsach), ale ważne by studenci byli poinformowani w jaki sposób mogą z takiej pomocy skorzystać;
- wsparcie osób z niepełnosprawnościami - studenci z niepełnosprawnościami w trakcie kształcenia zdalnego mogą napotykać nowe problemy, z którymi dotąd podczas studiów nie mieli do czynienia; warto uprzedzać nauczycieli akademickich chociażby o potrzebie dostosowania przekazywanych materiałów, ale i zapewnić kontakt z np. z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami bądź właściwym pełnomocnikiem w obrębie uczelni;
- działalność kół naukowych - mimo trudnych warunków, studenci dalej chcą rozwijać się naukowo, a zwłaszcza w obecnej sytuacji nie jest to możliwe bez odpowiedniego wsparcia ze strony opiekunów kół naukowych, którzy podpowiedzą jak dotychczas realizowane działania można przekształcić, by sprawdziły się w formie zdalnej;
- wsparcie psychologiczne - pandemia wywołała wiele zmian i gwałtownie wpłynęła na nasz styl życia, wzmogła też obawy o bezpieczeństwo bliskich; z tego powodu niektórzy studenci, ale też pracownicy mogą potrzebować wsparcia psychologicznego ze strony uczelni; jeśli uczelnia nie gwarantuje możliwości bezpłatnych konsultacji zachęcamy do odwiedzenia strony www.wsparciepsychologiczne.psrp.org.pl, na której można zapisać się na darmowe konsultacje online do specjalisty oraz sprawdzić na mapie jakie punkty wsparcia są dostępne w okolicy;
- wsparcie techniczne - w momencie gdy wszyscy realizujemy nasze aktywności czy to zawodowe, czy to naukowe w sposób zdalny, może okazać się, że nie wszyscy mają odpowiedni sprzęt i warunki techniczne; są uczelnie wychodzące naprzeciw temu i umożliwiające np. korzystanie ze sprzętu na terenie uczelni, wypożyczenie komputerów do domu lub dofinansowanie niezbędnych zakupów;
- system skarg i wniosków - prócz realizowanej przez uczelnię ewaluacji, powinien istnieć system skarg i wniosków, umożliwiający zgłaszanie postulatów i propozycji w trakcie trwania semestru, zarówno w kwestiach dotyczących realizacji zajęć, jak i w innych, które mogą mieć wpływ na proces kształcenia studentów (np. niedostępność pracowników administracji).
Wszystkie powyżej wymienione obszary można rozbudowywać i dostosowywać do specyfiki uczelni i studentów, tak by odpowiadała potrzebom tej grupy społeczności akademickiej.
W trakcie opracowywania artykułu korzystano z publikacji “Kształcenie zdalne - historia prawdziwa. Oczami studentów” i “Kształcenie zdalne - historia prawdziwa. Oczami samorządów studenckich” oraz z wniosków z prowadzonych w ramach projektu szkoleń z samorządami studenckimi.
Michał Klimczyk, Julia Sobolewska