Rola samorządu studenckiego w kryzysowych czasach
Jako przedstawiciele studentów nieustannie borykamy się z budowaniem wizerunku samorządu studenckich nie tylko jako organizatora niesamowitych inicjatyw (pierwsze do głowy z pewnością przychodzą juwenalia!), ale i organizacji stojącej na straży praw studenta, dbającej o zapewnianie jakości kształcenia i wsparcia studentów w procesie kształcenia.
Ostatnie miesiące znacząco zmieniły rozłożenie sił i zaangażowania wśród członków samorządów. Z oczywistych przyczyn organizacja dotychczas funkcjonujących wydarzeń stała się niemożliwa - niektóre należało odłożyć w czasie, inne zdecydowanie zredefiniować, tak by odpowiadały na bieżące potrzeby środowiska studenckiego. Jednak głównym obszarem działalności było zaangażowanie się w proces podejmowania decyzji na uczelniach i wdrażania rozwiązań, w tym informowanie o nich.
Wśród wartych wyróżnienia inicjatyw należy wyróżnić:
- organizowanie dyżurów online samorządów studenckich - podczas których studenci mogli zadawać pytania na nurtujące ich tematy, od rekrutacji na zajęcia, przez wsparcie materialne, po rekrutację do samorządu i kół naukowych; umożliwiło to zbudowanie relacji i pozycji samorządu studenckiego;
- przygotowywanie FAQ - każdy kto uważnie prześledzi uczelniane, wydziałowe lub kierunkowe grupy w mediach społecznościowych odkryje powtarzające się pytania; by uniknąć ich powtarzania niektóre z samorządów studenckich zadały sobie trud zebrania pytań wraz z odpowiedziami w jednym miejscu, tworząc FAQ kształcenia zdalnego, który umożliwił studentom szybkie odnalezienie odpowiedzi; ciekawą praktyką w tym zakresie było także umożliwienie zadawania pytań na Instagramie, korzystając z Instastory i upublicznianie ich wraz z odpowiedziami, tak by każdy mógł poznać te informacje;
- poradniki - to zdecydowanie bardziej rozbudowana wersja FAQ, prowadząca studentów przez określone tematy; przykładowo przygotowywano poradniki skierowane do określonej grupy studentów (np. studentów I roku, studentów określonego kierunku) bądź dotyczące konkretnego działu (np. składania wniosków); wśród popularnych rozwiązań zarówno były publikacje w PDF, jak i filmy video, które przedstawiały krok po kroku np. proces rejestracji na zajęcia;
- organizowanie sesji Q&A z władzami uczelni/jednostki - umożliwiało to studentom zadawanie pytań osobom bezpośrednio odpowiedzialnym za funkcjonowanie uczelni bądź jednostki, a więc uzyskanie odpowiedzi z najbardziej rzetelnego źródła; jednocześnie była to niepowtarzalna okazja do poznania władz (często rozpoczynających swoją kadencję na początku roku akademickiego 2020/2021 bądź w końcówce roku akademickiego 2019/2020);
- szkolenia z praw i obowiązków studenta - a więc element obowiązkowej działalności samorządów studenckich dla studentów I roku; w wielu uczelniach ze względów sanitarnych niemożliwe było przeprowadzenie szkoleń stacjonarnie, były więc organizowane zdalnie; niektóre z samorządów zdecydowały się wykorzystać kurs przygotowany przez Parlament Studentów RP na platformie Navoica z zakresu praw i obowiązków studenta, który umożliwia za darmo zdobycie kompleksowej wiedzy z tego tematu.
W trakcie opracowywania artykułu korzystano z publikacji “Kształcenie zdalne - historia prawdziwa. Oczami studentów” i “Kształcenie zdalne - historia prawdziwa. Oczami samorządów studenckich” oraz z wniosków z prowadzonych w ramach projektu szkoleń z samorządami studenckimi.
Michał Klimczyk, Julia Sobolewska